Financieel op orde? Organize4all- Ellen Bosboom

Financiële administratie

Ben jij een zelfstandig ondernemer, die met veel passie zijn beroep uitoefent en daar energie van krijgt? Maar waar het op financieel gebied en chaos is. 
Heb je geen idee waar je geld blijft, wat je inkomsten en uitgaven per maand zijn? en hoe je de maand moet rondkomen?

Ondernemers starten vaak een eigen zaak en zien de administratie maar als bijzaak, terwijl dit de eerste stap is dat op orde moet zijn. Het gaat niet alleen om het financiële gedeelte, maar ook om de inrichting van je digitale documenten, je e-mail, je agendaplanning en je takenlijst. Dit alles bij elkaar vormt de basis van je bedrijf. 

Uitstelgedrag, het niet belangrijk vinden, geen interesse hebben, geen goed boekhoudsysteem, dat hou je even vol, maar uiteindelijk levert dat problemen op (eventuele financiële problemen, onrust en stress).  

Met onderstaande financiële tips kan je een goede start maken voor 2019. Het is nog niet te laat!

  1. Start met een goed boekhoudprogramma.

Bij klanten werk ik met verschillende boekhoudprogramma’s. Onderstaande boekhoudprogramma’s vind ik het fijnst werken. De aanschaf van een boekhoudprogramma gaat vaak in overleg met je administratiekantoor/accountant. Zij moeten er uiteindelijk ook mee werken. 

Visma-eaccounting en Moneybird2.

2. Breng je inkomsten en uitgaven in beeld

Breng je inkomsten en uitgaven in beeld van de afgelopen 3 maanden. Zo zie je wat je vaste lasten zijn, wat je uitgeeft aan zakelijke kosten en wat je gemiddelde inkomsten zijn. Zo kan je ook een jaarlijkse begroting maken en weet je wat je maandelijks moet verdienen. 

tip: voor de privé administratie kan je hetzelfde doen. 

3. Open 4 rekeningen

1. Een zakelijke rekening
Deze gebruik je alleen voor de zakelijke inkomsten en uitgaven. Maandelijks stort je een bedrag (jouw salaris) naar de privé betaalrekening.

2. Een vaste lasten rekening
Dit is een privé rekening, waar al je vaste lasten (privé) per maand afgaan. Maandelijks stort je er een bedrag op vanuit je privé betaalrekening.

3. Een privé betaalrekening
Dit is een privérekening, waar al je privé uitgaven af gaan. Je salaris wordt hier op gestort. Verdere uitgaven zijn boodschappen, privé tanken, kleding en extra’s. 

4. Een spaarrekening
De rekening waar je op spaart voor onverwachte uitgaven, vakanties, leuke dingen.

Ook meer grip op je leven?

Neem je je steeds voor om nu echt iets aan te doen aan je planning en/of financiële administratie, maar weet je niet waar te beginnen. Blijf je het steeds uitstellen, waardoor het echt niet beter wordt, eerlijk gezegd alleen maar slechter. Vind je het lastig om hulp te vragen? Het gevolg is minder energie, piekeren, slecht slapen, stress en minder tijd voor leuke dingen. Ik zorg ervoor dat we samen op de juiste manier je problemen aanpakken met als resultaat meer overzicht, structuur, energie en meer tijd voor leuke dingen. Mijn kracht is dat ik je coach bij jouw thuis of op kantoor, waardoor we meer zicht hebben op de situatie en zo bereiken we een sneller resultaat.

Financiële administratie