STOP DE WERKSTRESS

Beste allemaal,

Vorige week heb ik een interessante lezing gehad van Mw. Prof. Dr. Sluiter, onderzoeker bij het AMC naar ‘werkstress en herstel’. Zij heeft onderzoek gedaan naar werkstress in beroepsgroepen met kans op verhoogde stress (o.a. ambulancebroeders, buschauffeurs, soldaten). Belangrijk is de theorie van werkstress en herstelbalans; ” er moet een balans zijn tussen inspanning en ontspanning”. Cortisol en adrenaline hebben betrekking op stress en er is veel onderzoek gedaan over de effecten op korte termijn, echter is er nog weinig onderzoek gedaan op de fysieke en psychische effecten op de lange termijn. Conclusie eind van de dag is dat naast de gedane onderzoeken en inzichten in ‘oude’ en ‘nieuwe’ stressfactoren er nog veel vragen blijven rondom stressbeleving en herstel. Werkstressbeleving verschilt per persoon en hangt af van de individuele omstandigheden en herstel wordt door veel factoren beïnvloed.

In deze nieuwsbrief tips om werkstress te voorkomen.

Ellen Bosboom

Wanneer is de werkdruk hoog?
– Hoeveelheid (te veel werk)
– Werktempo (te hoog)
– Aantal taakwisselingen/interrupties
– Oneerlijkheid op de werkvloer
– Onveiligheid op de werkvloer
Wanneer is er sprake van werkstress?
– Lichamelijke klachten
– Slapeloosheid
– Aanhoudende hoofdpijn
– Oververmoeidheid

Wat uiteindelijk kan resulteren in OVERSPANNENHEID en BURN-OUT.

Het Nieuwe Werken

Het Nieuwe Werken is bij veel organisaties al ingevoerd. Werk plekken worden gedeeld en er zijn mogelijkheden om thuis te werken. Hoe het ook georganiseerd is, het vraagt een andere manier van werken. Meer vooruitkijken in de planning: wat is de beste plek om welke werkzaamheden te doen? Minder gebruik maken van papier, wat meer vraagt van je digitale organisatie. Meer zelf bepalen wanneer werktijd over gaat in privétijd.

Sommige medewerkers gaat het gemakkelijk af. Voor anderen is het lastiger. Ik als Professional Organizer kan jou hierbij helpen! Ik denk mee met jou over de veranderingen in je werk. Ik bied concrete handvatten hoe je bv. de digitale en papieren informatie beter kan organiseren of hoe je anders om kan gaan met planning.Na begeleiding heb je een beter overzicht over je taken en inzicht hoe je slimmer en efficiënter kan werken.

Wat kan jezelf doen?

  • Zorg na elke inspanning voor een rustperiode.
  • Breng in kaart waar je zo druk mee bent.
  • Wat slokt je tijd op en hoeveel tijd besteed je hier precies aan?
  • Wat levert het je op?
  • Waar heb je nu geen tijd meer voor?
  • Waar zou je wel tijd voor willen maken?
  • Wat vindt je werkelijk belangrijk?

Wat kan ik voor je doen?

  • Aanbrengen van dagelijks overzicht.
  • Plannen van je dagelijkse werkzaamheden en stellen van prioriteiten.
  • Gebruik hulpmiddelen (agenda, email (taken))
  • Samenstellen van een to do lijst voor de kortere en lange termiijn.
 Starten als zzp-er?
Wil je ook starten als zzp-er? Dan is een goede voorbereiding noodzakelijk.
Samen met Iaccount; http://www.iaccount.nl en Prologo;http://www.prologo.nl hebben we een starterspakket samengesteld.
  •  Advies opzet bedrijf d.m.v. een stappenplan
  •  Administratie indeling (ordners)
  •  Digitale administratie indeling
  •  E-mail structuur (mappen, taken etc.)
  •  Boekhoudprogramma
  •  Website
  •  Logo